Estrid Ericsson är en älskad svensk formgivare, företagare och grundare av Svenskt Tenn. Hon föddes i Öregrund 1894 och dog i Stockholm 1981. Hon utbildade sig till teckningslärare och arbetade som det i Hjo en period innan hon fick jobb i Stockholm. Hennes karriär tog andra riktningar och undervisandet lades på hyllan. Först arbetade hon på Svensk Slöjd och därefter fokuserade hon ett par år på att vara konsult inom heminredning.
När hennes far dog ärvde hon en mindre summa pengar och det var med de pengarna hon startade Svenskt Tenn 1924 tillsammans med tennkonstnären Nils Foughstedt. Estrid var VD för företaget nästan hela sitt liv och först vid 81 års ålder sålde hon det till Kjell och Märta Beijers stiftelse. Hon fortsatte dock att konstnärligt leda företaget ytterligare några år. Svenskt Tenn flyttade till sin nuvarande adress på Strandvägen redan 1927. Både under den första och den sista tiden arbetade hon själv med att formge tenn.
Svenskt Tenn präglas av en mix av stilar, högt och lågt och med influenser från svensk allmoge likväl som från fjärran länder. Här hittar man knappast något från peak performance utan snarare klassiska inredningsföremål och så förstås Estrids alltjämt älskade elefanttyg. Från början fanns enbart tennföremålen i butiken men snart syntes även hennes inredningsintresse i butikslokalen och det gick att köpa möbler där. Arkitekten Uno Åhrén fick uppdraget att rita inredningen till den nya lokalen på Strandvägen och möblerna tillverkades av Hjalmar Jackson. Allt var funktionellt och i dämpade färger. Sedan kom Josef Frank in i bilden.
1934 erbjöd Estrid honom en fristad där han kunde bo och skapa. Josef var en skicklig arkitekt från Österrike och tillsammans med Estrid skrev han svensk designhistoria. Han ritade möbler och textilier och i samarbete med Estrid blev den svenska funkisen mjuk och varm. Utan att förlora sin enkelhet tillförde de den mönster och färg.
Trender kommer och går och olika stilar är populära i olika perioder. Estrid höll dock fast vid sin vision och Svenskt Tenn har inte ändrats nämnvärt under åren. De grundtankar som Josef hade och som Estrid anammade gäller än i dag: vita väggar, mönstrade textilier, mild belysning på många platser i rummet och lätta möbler som är enkla att flytta.
Estrids elefanttyg är en välkänd designklassiker som många försökt kopiera. Hon hade en enastående förmåga att leta fram nya designers och hantverkare och finna vackra föremål till butiken. Hennes smak tilltalade en kräsen publik i både Sverige och utomlands och än i dag ser många Estrid Ericsson och Svenskt Tenn som ett exempel på god smak.
Privat var Estrid en samlare som älskade loppisar och att samla på sig vackra föremål. 1944 gifte hon sig med sjökaptenen Sigfrid Ericsson och de bodde ovanpå butiken. De hade också ett sommarhus i Tyresö.