En stor del av de kläder vi ser i butiker och som visas i reklam bygger på föreställningen om att en kvinna ska vara smal och passa in i en förutbestämd mall som länge dominerat inom modebranschen.
Modekedjorna har ett stort ansvar för de signaler som sänds ut i samhället. Kläder behöver designas för för alla storlekar och former och representera flera kroppar för att öppna upp och förändra ideal. Genom att designa för olika typer av kvinnokroppar skapas en acceptans och en mer inkluderande modescen.
Mia Skäringer och Anna Mannheimer publicerade nyligen ett öppet brev till Acne, där de kritiserade modeföretagets val av undernärda och ohälsosamma modeller. Brevet har fått ett stort engagemang och respons i sociala medier, och Acne har bett om ursäkt och tagit till sig kritiken.
Design för sittande personer
Louise Linderots hyllade jeanskollektion för sittande personer är ett bra exempel på design för verkliga kvinnor och situationer. Hennes kläder är designade för rullstolsburna personer, men även för personer som sitter mycket i sin vardag, tex. vid en skrivbordsstol, på möten eller föreläsningar. Med rullstolsburna modeller och kläder som designats och anpassats för att bäras sittandes, har Louise bidragit till att utmana normer i modebranschen.