Aldrig tidigare har bilder och visuell kommunikation haft en sådan central roll i vår vardag som idag. Grafisk formgivare och illustratör är två yrken där man arbetar med gestaltande kommunikation i traditionella och nya media.
Grafisk formgivare
En grafisk formgivare arbetar med att sammanställa typografi, bilder och färger till en helhet. Man tar fram design för traditionella trycksaker som tidningar och förpackningar, för digital produktion som webbsidor, digitala kampanjer, banners, eller för rörlig bild till tv och film och vinjetter.
En grafisk formgivare kan vara anställd på exempelvis en reklambyrå, designbyrå, tidning eller bokförlag. Många formgivare arbetar även som frilansare i eget företag. Som grafisk formgivare är det bra att vara kreativ, kommunikativ och tycka om att arbeta med färg och form. En grafisk formgivare arbetar oftast i Adobes grafiska program som Illustrator, Photoshop och InDesign.
Illustratör
Som illustratör arbetar du med visuell kommunikation och tar fram tecknade bilder.
En illustration förtydligar, informerar, instruerar eller visualiserar en idé med hjälp av illustratörens originella uttryck. Illustratörer arbetar ofta på frilansbasis med uppdrag för exempelvis tidningar, reklambyråer, designbyråer, bokförlag eller inom spelbranschen. Det förekommer även att företag anställer illustratörer. Det kan exempelvis vara klädmärken som har behov av att ta fram skisser på klädesplagg som ska gå till produktion.
Man kan arbeta traditionellt för hand och sedan scanna bilden, eller arbeta digitalt och teckna direkt i datorn. Vissa kombinerar de båda teknikerna.
Som frilans i eget företag kan arbetsbelastningen variera mycket. Vissa perioder har man mycket jobb och måste kanske tacka nej till uppdrag, medan andra perioder kan man gå utan jobb under flera veckor. Det är bra att försöka bygga upp en buffert med några månadslöner för att täcka upp för de månader som är lugnare arbetsmässigt. Som frilansare ansvarar man för alla delar i att driva ett företag, som tex. inköp av arbetsmaterial, marknadsföring, förhandla om ersättning med kunder, planering av arbetet, genomföra uppdraget och slutligen fakturera för arbetet. Även bokföring och ekonomi är en del av arbetsuppgifterna när man arbetar som frilans.
Både som illustratör och grafisk formgivare är det viktigt att vara serviceminded och ha en social kompetens, då det ingår att kommunicera och sälja in sina tjänster och idérr mot kunder.
Det finns flera sätt att marknadsföra sig som illustratör och grafisk formgivare. Ett exempel är Illustratörcentrum som samlar Sveriges professionella illustratörer, grafisk formgivare och animatörer. Här kan uppdragsgivare söka bland kreatörer för att hitta rätt kompetens till sitt uppdrag.
Den som arbetar professionellt inom yrket bör vara medlemmar i Svenska Tecknare som är en intresseorganisation för illustratörer, grafisk formgivare, animatörer och serieskapare. De erbjuder bland annat kurser och utbildningar för sina medlemmar och hjälper till med arvodesrådgivning.
Utbildning
Det finns många utbildningar med olika inriktningar och längd. Här är några av de mest populära skolorna för Illustration och Grafisk Formgivning i Sverige.
- Konstfack
Grafisk formgivning & Illustration, 180 hp
- Beckmans Designhögskola
Visuell kommunikation, 180 hp
- Berghs
Communication Design, 2 år